Dag 15: onder water

4 november 2022 - Koh Phangan, Thailand

Vanochtend alweer een dag vroeg opgestaan want we zouden vandaag gaan duiken. Deze dag hadden we gisteren geregeld bij een duikschool Haad Yao Divers, gelegen niet ver van ons hotel. Voor ons duik avontuur werden we opgehaald om 7.20 uur maar niet voordat Wilbert op de gladde natte trap uitgleed met als gevolg een forse schaafwond op zijn been en wat andere wondjes. Maar dit mocht de pret niet drukken nadat het goed ontsmet was.

We zijn vertrokken op een boot de zee op en zijn aangemeerd bij een rots genaamd Sailrock, dit ligt tussen Koh Phangan en Koh Tao in. Tijdens de vaartocht hebben we uitleg gekregen over de signalen die gebruikt worden onder water en de werking van de waterdruk op ons lichaam.

Na al deze uitleg was het dan eindelijk zover om het duikpak aan te trekken en omgehangen te worden met lood, vest met zuurstof tank en masker. We mochten het water in en werden geleidt naar een touw naar de bodem, hier daalden we met hulp af naar beneden om uiteindelijk terecht te komen op 10 meter diepte. Vanaf dit punt gingen we, wij met z'n drieën en 2 begeleiders, het koraal en de vissen ontdekken.

Heel mooi om het leven onder water te zien, de ene vis nog mooier dan de andere, en het ene stuk koraal ook mooier dan de andere.  Na 44 minuten onder water te hebben gelegen was het hoogste tijd om aan boord te gaan, het zuurstof in onze flessen begon op te raken. Tijdens deze 44 minuten hebben we een diepte bereikt van bijna 14 meter.

Na een welverdiende lunch aan boord werd besloten om een andere plekje op te zoeken voor een tweede duik, op de locatie bij de rots was het water enorm onstuimig.

Na een uur te hebben gevaren kwamen we aan voor de kust van Koh Phangan voor onze tweede duik. Er werd ons vooraf al verteld dat er hier wat minder vissen zaten maar de zee was heel kalm. Nadat we weer waren omgehangen gingen we weer het water in. Tijdens deze duik zijn we veel minder diep gegaan, we gingen tot 5 meter. Wederom een aantal mooie vissen gezien maar qua hoeveelheid was het wel minder dan de eertse locatie. Tijdens de tweede duik hebben we wat meer op ons zelf gedoken met de begeleiding waar het nodig was.

Na 45 minuten rond gekeken te hebben was het weer tijd om te stoppen en terug te keren naar de boot. Het waren twee hele mooie maar ook intensieve duiken en de vermoeidheid hakte er bij ons alle drie wel in. Nadat we terug waren aan wal kregen we alledrie bij de duikschool nog een deelname certificaat als aandenken aan deze dag.