Dag 9 & 10: into the jungle

30 oktober 2022 - Chiang Dao, Thailand

Voor zaterdag en zondag stond er een tweedaagse trip de jungle van Chiang Dao op het programma.  De zaterdag begon voor Wilbert wat minder met buikklachten.  Maar na wat medicatie en brood met jam ging het stukken beter.

Om 8.15 uur werden we opgehaald om te vertrekken naar de jungle, we deden deze tour naar bleek met een franse meid en belgische jongen. Na een rit van bijna 2 uur kwamen we aan bij onze slaapplaats in een heel klein dorpje midden in de natuur. We hebben hier onze rugtas achter gelaten en zijn met een handdoek,  droge kleding en wat water vertrokken voor  een wandeling naar de waterval.

De wandeling ging dwars door de jungle en over niet al te beste paden waarbij het soms glibberen en glijden was. Onderweg werden we nog gewaarschuwd voor een giftige soort duizendpoot.  Na een intensieve wandeling van ruim twee uur kwamen we aan bij de waterval. Een enorm mooie plek om even te ontspannen en af te koelen. Na wat afgekoeld te zijn hebben we de lunch genuttigd bij de waterval, wat een geweldig uitzicht als je zit te eten. Tijdens de wandeling zijn we geklommen vanaf ons startpunt naar ongeveer 1100 meter hoogte. Alles bij elkaar hebben we 369 meter in hoogte geklommen.

Na de lunch zijn we verder de jungle doorgetrokken op weg terug naar onze slaapplaats,  gelukkig ging het laatste deel van de wandeling over goed begaanbare paden en grotendeels naar beneden. Vooral Luuk was blij dat de paden goed begaanbaar werden. Net voordat we op het eindpunt waren hebben nog genoten van een heerlijke koffie met het meest mooie uitzicht wat je je maar kan bedenken op deze plek.

Na ruim 4 uur hebben we bijna 9 kilometer gelopen,  na zo'n wandeling is er niets fijner dan even relaxen en douchen.

Na het avondeten is de dag van zondag doorgesproken bij een niet al te best kampvuur,  op de planning staat een wandeling van 17 kilometer die we zullen gaan starten om 6 uur in de ochtend. Dit betekend erg vroeg op staan en dus vroeg naar bed.

Zondag ging de wekker erg vroeg af na een best wel goede nacht op een hard matrasje onder een klamboe. We stonden om half 6 klaar voor het ontbijt maar het ontbijt niet voor ons. Dit liet even op zich wachten waardoor er dus niet om 6 uur gestart kon worden met wandelen.  Dat de wandeling pas om 7 uur startte was dan ook wel prettig, wachten is niet onze sterkste kant.

Zoals gezegd zijn we begonnen  om 7 uur aan de wandeling.  Gestart bij onze slaapplaats ging de weg gelijk omhoog en werden de kuiten op de proef gesteld. Een beetje klimmen is op zich niet zo erg maar onze klimming duurde bijna 7 kilometer lang waarbij we de hoogte van ruim 1400 meter haalden.

Ondanks dat de klim enorm pittig was, het zweet zorgde ervoor dat elk stukje stof aan het lichaam drijfnat was, was het meer dan de moeite waard. Hoe hoger we kwamen hoe mooier de uitzichten werden, de ene kant nog mooier dan de andere kant waar je keek. Naast deze waanzinnige uitzichten werden we ook getrakteerd op spinnen, levende en dode slangen en een adelaar. Dit alles onder het geluid van fluitende vogels.

Na bijna 9 kilometer wandelen kwamen we aan bij een heel klein dorpje om te gaan lunchen. Het dorpje bestond  uit een paar huisjes van de Mahoo bevolking, een kleine berg stam in het noorden van Thailand. We hebben gebakken rijst als lunch gehad en de lokale bevolking gesteund door drankjes te kopen. Na de welverdiende rust is de wandeling verder gegaan om na een minuut of 10 aan te komen bij het uitkijkpunt dat ons vooraf was voorgeschoteld. Wat een mooie plek waar je uitkijkt op de omliggende groene bergtoppen.

Tijdens het vervolg van de wandeling omlaag passeerden we nog een stukje route wat we gisteren ook hadden afgelegd waarbij Luuk op een moment zijn jeugdige kant liet zien en Wilbert dit niet echt kon waarderen. Op het moment dat Wilbert over een boomstam was gelopen en hiervan af wilde stappen begon Luuk op de boomstam te springen.

Kort hierna waren we dan eindelijk weer terug op het beginpunt en bleek dat we 18,1 kilometer hadden gelopen door de jungle en hier ruim 6,5 uur over hadden gedaan.

Vermoeid maar tevreden zijn we hierna teruggebracht naar ons hotel in Chiang Mai voor een laatste nacht voordat we afzakken naar het zuiden.